Jak jsme kupovali doménu do doménového spekulanta

Koncem dubna projekt PayForTweet.com změnil majitele. Zakladatel webu Míra Pancíř nasměroval svou energii jiným směrem a web prodal společnosti PRONETmedia. Systém, přestože zaměřený na české publikum, postavil na doméně .com. Udělal ale základní chybu, nezaregistroval si k tomu pro český trh logičtější doménu payfortweet.cz

Jak to v takových případech bývá, v momentě, kdy dal o projektu vědět (jak jinak, než na Twitteru), si zmíněnou CZ doménu zaregistroval doménový spekulant.

Když jsme PFT koupili, bylo nám jasné, že musíme buď

a) získat CZ doménu nebo
b) rebrandovat tak, abychom měli pojištěny všechny potenciální varianty (CZ, SK, COM…)

První způsob obvykle bývá rychlejší a levnější. Druhému jsme se chtěli vyhnout. Přestože máme zakoupeny alternativní adresy pro projekt, přece jenom jde o vcelku hezkou a jasnou doménu. Po dohodě s investorem jsem tedy kontaktoval majitele .cz domény s dotazem, zda má zájem o odprodej. Měli jsme na odkup připraveno 10.000,-, o tom však v prvním mailu nepadlo ani slovo Šlo zatím jen o takové „oťukávání“.

Já 27.4.2012 00:41: Ahoj, kolik chceš za doménu payfortweet.cz?

Odpověď přišla o několik hodin později:

On 27.4.2012 13:31: Zdravím, když tak koukám na služby vaší firmy PRONETmedia, která se mimo jiné specializuje na „reputation management“, můžeme se dohodnout, že doménu payfortweet.cz vám předám (místo za finanční odměnu) za permanentní odstranění následujících stránek včetně jejich obsahu: http://webtrh.cz/153*******oun (včetně http://webtrh.cz/1535*****oun/page2) a http://michalkubicek.cz/z****hu/ Souhlasíte?

Majitel domény měl pravdu, opravdu pomáháme lidem, pokud se o nich na Internetu objevují negativní příspěvky. On-line reputation management je vcelku žádaná služba. Není levná a nutno podotknout, že nejsmě vždy ochotní pracovat pro každého. Obvykle se nejprve snažíme s klientem dojít k příčinám jeho případné negativní pověsti, tu odstranit či změnit a následně se snažíme buď negativní výsledky hledání odsunout, v krajních případech i odstranit, jako například nedávno, kdy jsme tak pomohli „čistit“ fóra od jména jedné naší klientky, jejiž jméno se začalo, zřejmě jako pomsta, objevovat v souvisloti s erotickými službami. V případě doménového spekulanta, o kterém jsem se mj. zmiňoval v jednom z článků na svém blogu michalkubicek.cz, byla situace trochu jiná. Protože však v mém starším článku ani tak nešlo o konkrétní osoby, jako spíš o příběh a situaci samotnou, byl jsem ochoten jeho jméno s patřičným vysvětlením čtenářům z článku odstranit.

Já 27.4.2012 13:52: Co max mohu udelat je, ze ze sveho clanku odstranim jmeno ******.

To však majiteli domény nestačilo:

On 28.4.2012 1:34: To mi samo o sobě nepřijde jako dostatečné, ale dobrá. Doménu na vás převedu za zmíněné odstranění mého jména ve vašem článku a poslání 4000 CZK na můj účet. Pokud chcete, můžeme sepsat kupní smlouvu

Měl jsem tušení, že u této nabídky, přestože do rozpočtu by se vešla, nezůstane. Moje odpověď byla tedy ráno stručná s vědomím, že se nejedná o poslední…

Já 28.4.2012 8:50: Nechte si tu domenu. Diky.

A skutečně odpověď mne o tom přesvědčila:

On 28.4.2012 12:30: Očekával jste snad, že rozdávám domény zadarmo? Nicméně vás chci upozornit, že nejste sám, kdo o doménu projevil zájem. Mám informaci o tom, že se plánuje podobný projekt jako payfortweet.com a nemyslím si, že by jeho provozovatel dal doménu z ruky.

Zejména druhá věta mne potěšila. V 99% případů, jakmile obchodník vytáhne otřepanou frázi typu „mám ještě jiné zájemce“, je jasné, že o prodej hodně stojí. Je to logické, kdyby opravdu jiného zájemce měl, pak by mi nepsal a neupozorňoval mne na to, prostě by vzal mé NE a prodal by ji dalšímu. Jenomže nikdo další neexistoval a spekulant tušil, že možná ani žádný další nepřijde… Hra mne začínala bavit a vsadil jsem na osvědčenou kartu „uvědom si, že doména nemusím mít až takovou hodnot, jakou jí přikládáš…“:

Já 28.4.2012 13:08: Ne, neocekaval, jen mne nebavi se dohadovat. To je vse. Preji uspech pri obchodovani. Protoze se pohybuji na Internetu vcelku dlouho, vim, jak snadne je web v zacatku (payfortweet.com je web v zacatku) presmerovat na novou domenu a vybudovat novou znacku. Je to levnejsi, nez 4000. A pokud jsme u ORM, sluzba, kterou jste zadal ma hodnotu cca 60.000,-, a to skutecne nemam potrebu davat za domenu, ktera pro mne, jak jste pochopil nema hodnotu ani onech 4000,-.

Pokud by měl opravdu majitel domény někoho v záloze, tímhle mailem by to skončilo. Do dvaceti minut ale přišla odpověď:

On 28.4.2012 13:28: Rozumím. Můžu jen orientačně vědět, jakou hodnotu pro vás tato doména má, když rebranding by podle vás vyšel levněji?

Bingo. Teď už jen dát dostatečně odůvodnitelnou cenu a doména bude tam, kde má být…

Já 28.4.2012 13:32: 1000 – 2000,-. Nove domeny vhodnejsi pro branding bez trademarkoveho oznaceni uz mam (500,-) a na tema aktualniho nazvu, ktery stejne neni pro CR idelalni, je jen jeden clanek. Takze se jen .com domena presmeruje na kratsi a zapamatovatelnejsi domenu…

A poslední mail: Spekulant je rád, že se domény zbavil a já ušetřil 85% z plánovaného rozpočtu na koupi domény.

ON 28.4.2012 14:06: V tom případě – pokud si chcete ušetřit starosti s přesouváním jinam – se můžeme dohodnout na ceně 1500 CZK.

A poučení z článku?

  1. nebojte se oslovovat doménové spekulanty, obchodovat s nimi je lépa než s těmi, kdo drží doménu ze „srdcového“ důvodu. jejich hlavním cílem je koupit a prodat, ne doménu škudlit a platit za ni obnovovací poplatky.
  2. Udělejte si předem screaning, o koho jde a z toho odhadněte, jaká částka pro druuhou stranu adekvátní.
  3. Nenechte se nachytat začátečnickými obchodnickými triky.

Máte nějakou podobnou zkušnost i vy? Jak probíhal váš odkup domény?

 PS – doplnění: Z článku jsem na žádost doménového spekulanta odstranil jeho jméno (zahvězdičkoval). Nevadí mi to a udělal jsem to zdarma, nejde totiž opět o konkrétního člověka, který se snaží vydělávat na cizích nápadech a projektech, spíše jde o návod jak s podobnými lidmi jednat….

PS – doplnění 2: Tak aktuálně čekám na trestní oznámení od doménového spekulanta, protože jsem podle jeho právního výkladu zveřejněním komunikace porušil listovní tajemství. 

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Ze zákulisí a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

6 komentářů u “Jak jsme kupovali doménu do doménového spekulanta

  1. Zajimave. Mam otazku – myslite, ze by se dala cilova domena (žádaná, ale zabrana) ziskat i taktikou: 1) postavim svuj byznys na stejnem jmene, ale jine koncovce, 2) majitele cilove domeny po dokonceni webu oslovim s informaci ze jeho koncovku uz pravdepodobne nikdo nekoupi (protoze uz tenhle „brand“ nekdo ma), 3) nabidnu rozumnou castku, web prekopiruju a jenom prejmenuju nazev byznysu (logo, emaily atd.)

  2. Taky bych nerekl ze to byl domenovy spekulant, spise panacek co si registroval domeny a ted mu padaji poplatky za renew na hlavu:)
    Jinak takový drobný dotaz není tweet ochraná známka?

  3. Takýchto pseudo DOMAINDERov je na webtrhu kopec. čo regnu .sk domenu ešte ju ani nezaplati kým je v ochrannej zone sa ju snažia predať za XXXX €.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>