Napsali o nás: Placené štěbetání v Česku

Placení za šíření komerčních zpráv je poměrně běžná záležitost, která se datuje až do roku 78 před našim letopočtem. V starověkém Římě profesionální vyvolávač, při oznamování zasedání senátu, za drobný peníz udělal reklamu štědrému obchodníkovi. V různých formách nás prostě reklama provází dodnes. Právě ona často rozhoduje o úspěchu či neúspěchu produktů či služeb. Kdekoliv je pro ní prostor, tam se brzo objeví nějaká reklamní služba. No a došlo i na maličký český Twitter.

Služba PayForTweet je zatím spíše experimentem než přímo komerční službou. Stojí za ní PRONETmedia, s.r.o. tedy Michal Kubíček, kterého jistě znáte jako odborníka na SEO. Projekt koupil v dubnu na webtrhu. V současné době jej propaguje formou veřejné diskuze. Do které se na svém blogu zapojil například Jan Tichý (3040 followerů), Tomáš Krause (1074 folowerů) anebo Pavel Ungr na Mediář.cz. Mimochodem do 18.5.2012 probíhá takový menší průzkum, který by mohl nastínit budoucí směr placeného tweetování v ČR. Pokud máte pár minutek čas a používáte twitter, tak se můžete připojit k určování onoho směru :)

V současné době je v systému jedna testovací nabídka za 30 Kč na adrenalinový zážitek. Jak už jsem zmínil celý systém se ladí a testuje. Dokud nebudou nějaké výsledky, zřejmě nás reklama jen tak nezahltí. No a teď se dostáváme k samotnému problému. Budeme úplatní jak římský vyvolávač?

Twitter účet je pro většinu českých uživatelů stále osobní záležitost, podobně jako blog. Používá se k šíření myšlenek a bezúplatnému propagovaní zajímavých článků. Reklama na něm je prozatím zapovězená zóna, kterou ale dřív anebo později někdo navštíví. Budeme jej za to zatracovat? Přijde o své věrné fanoušky? Naruší se jeho komunita?

Přesně tyto otázky si pokládali lidé i u placených článků a ještě dříve u reklamních ploch. Dodnes jsou blogy mnoha významných lidí bez jediné reklamy. Nesou tak myšlenku nekomerčního sdílení informací se svými fanoušky. Takže se dá očekávat podobný vývoj i u Twitteru?

Podle mě to nebude tak horké. Zatímco nasazení reklamní plochy na blog je dnes poměrně běžná záležitost, reklamní článek už moc lidem nevoní a nemyslím si, že se to do budoucna změní. Aby jsem například já otiskl reklamní článek, jednou z podmínek je přidaná hodnota, vyzrazení nějakého know how, anebo sleva pro čtenáře. Obdobně se stavím k twitter reklamě. Základem je přidaná hodnota. Prostě se za sdílenou informaci nesmím stydět. I když popravdě by mě nikdy nenapadlo chtít za jedno tweetnutí peníze. I když má podle mě slušnou hodnotu (viz. článek od Tomáše Krause), prostě se na to dívám jen jako na příspěvek do diskuze. Než za pár korun, to už radši propagovat dobrou službu zdarma.

Zatím jsme se na všechno dívali pohledem blogera, který se musí starat o svou komunitu. Portály a magazíny toto řešit nemusí. Všichni přece vědí, že existují jen díky reklamě. Takže jim promineme otravné velké flashové reklamní plochy, kterých je nejlépe hned několik, popřípadě ještě plácnuté přes obsah, čekající na to jestli trefíme malý křížek. Budou tyto portály ideální pro službu PayForTweet? Rozhodně k ní budou mít blíže než blogeři.

A co teprve služby, které budou na twitter napojené přímo? Můžeme si pod nimi představit nějaké agregátory, které třídí informace za nás. Služby které nám budou posílat aktuální výsledky čehokoliv, speciální slevové kupóny, prostě cokoliv, co sledujeme z důvodu, že nám dané informace ušetří čas, anebo tyto informace dokážeme proměnit na peníze. Pro ně by služba PayForTweet byla přece ideální. Zvláště pokud by sdružovala dostatečné množství inzerentů, kteří by jí mohli uživit.

Ok co jsem těmito odstavci chtěl vlastně říct. Celá debata se zatím vede v duchu blogerů či spíše jednotlivců. Faktem ale je, že Twitter využívají i “právnické osoby”. Jenomže když se kouknete do top 101 Twitteristů, zjistíte že jich u nás zatím moc není. Já osobně za “právnické osoby” považuji i účty celebrit. Právě ony dostávají v zahraničí za jednorázové tweetnutí tisíce dolarů. Přitom jedno takovéto tweetnutí, ačkoliv je jednorázové, vyjde levněji než reklama v TV.

Co bude se službou PayForTweet dál se dá jen těžko předpokládat. Rozhodně bude ze začátku náchylná na různé podvodníčky. Vytvořit si účet s 3000 followery z celého světa je díky různým službám zdarma otázka týdnů. Bude tak muset mít kvalitní základnu. O inzerci podle mě nebude nouze. Michal má dostatek kontaktů a efektivita se spočítá poměrně rychle. Jakmile se spočítá ideální poměr cena/výkon bude nabídky víc než poptávky. Jediné z čeho mám opravdu strach je, aby služba nespadla podobně jako služby na publikování placených článku.

Jen pro zajímavost jsem sestavil tabulku kolik si účtují celebrity (bez záruky)

  • Khloe Kardashian – 8000 – 10000 USD
  • Ray J – 2300 USD
  • Lindsay Lohan – 3500 USD za tweet These challenges for college kids on #CampusLIVE are SO addicting!
  • Charlie Sheen – 9500 USD za tweet I’m looking to hire a #winning INTERN with #TigerBlood. Apply here
  • Snoop Dogg – 8000 USD
  • Paula Abdul – 5000 USD
  • Whitney Port – 2500 USD
  • Kendra Wilkinson – průměrně 11765 USD

Zdroj: http://404m.com/2012/05/14/placene-stebetani-v-cesku

Příspěvek byl publikován v rubrice Z tisku a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>